Lontoo 2018

Hei!

Yli puolenvuoden hiljaisuuden voisi kai selittää jollain, mutta turha on mitään valehdella. Ei vaan oo kiinostanut. Tätä siis tuskin tarvitsee puida enempää, vaan mennään suoraan asiaan!

Olemme monta vuotta suunitelleet ja haaveilleet sisarteni kanssa matkaavamme vielä jonakin päivänä Lontooseen yhdessä. Sunnuntai 17.6.2018 tämä ihana päivä viimein tuli.
Matkassa oli mukana myös Kifu ja siskoni avopuoliso Tomi.

Matkasimme helsinkiin autolla, josta lensimme Finnairilla Heatrow'n lentoasemalle. Perillä olimme n. kolmen aikaan paikallista aikaa ja metromatka Hotellillemme kesti kolmisen varttia. Olemme kaikki melko untuvikkoja matkustamisessa, ja iso kaupunki oli jotain niin uutta ja ihmeellistä. Ensimmäisenä iltana tutustuimmekin vain hotellimme ympäristöön ja nukuimme ihanan pitkät yöunet.

Maanantai alkoi perinteisellä brittiläisellä hotelli aamupalalla ja jatkui matkalla British Museumiin. Vaikka museo on ilmainen, yllätyin positiivisesti sen siisteydestä, avaruudesta ja hienoudesta. Nähtävvää riitti, ja saimmekin helposti yli 5 tuntia vierähtämään tutkiessa eri aikakausia ja maanosia.
Tämän jälkeen suuntasimme Oxford streetille Primarkin kautta etsimään ruokapaikkaa. Five guys oli mystinen paikka valtavine ranskalaisineen ja loputtomine juomavaihtoehtoineen. Ilmainen refill oli kuuman päivän pelastus.

Tutkimme kauppoja ja katuja siihen asti, kunnes jalat huusivat kovaa kivusta ja suuntasimme takaisin hotellille. Ruokakaupassa yllätti alkoholien hintataso ja energiajuomien ikärajan kyttääminen. Jopa minulta kysyttiin henkkarit, vaikka ostin vain Mega forcea.

Tiistaille olimme varanneet eläintarhaan liput, ja oli ihanaa päästä näkemään pieniä ja isompiakin söpöläisiä! Olin myös positiivisesti yllättynyt eläinten kunnosta, aktiviteeteistä ja tarhan siisteydestä. ZSL ilmeisesti myös ottaa hoitoonsa eläimiä ja mahdollisuuksien mukaan vapauttaa niitä luontoon.
Pelkkien eläinten katselun lisäksi oli mukava, kuinka kävijän viihtyvyys oli huomioitu, kulkureitit oli koristeltu kauniisti ja ympäristö oli viihtyisä!
ZSL:llässä oli muutama sisätila, jossa pystyi kävelemään eläimiä ympärillään. Olen aina kokenut sellaiset ahdistavina ja pakko myöntää, että olen todella ylpeä itsestäni, sillä en alkanut edes itkeä hämähäkki huoneessa!

Muistoseinä leijonia kohdatessa menehtyneille, niin luonnossa kuin eläintarhoissa

Tarhailun jälkeen suuntasimme Camden Downiin syömään kuuluisaa Fish and Chipsiä. Tämän jälkeen tutustuimme vielä Camden High kadun liikkeisiin ja sen taiteeseen. Satbles Market -tallipihan pikku putiikit olivat myös vallan suloisia. Huomaamatta koko päivä oli taas mennyt.

Keskiviikkona matkasimme yhdessä Kings Grossin asemalle, tottakai katsomaan asemaa 9 ja 3/4. Tämän jälkeen hajaannuimme, siskoni jatkoi poikaystävänsä ja Kifun kanssa ilmailumuseoon. Minä ja veljeni otimme suunnaksi Wembleyn ja London Desingner Outletin. Omaamme molemmat mahdottoman rakkauden kenkiin, ja. Niitä riitti. Kumminkaan kummallekkaan ei pariakaan mukaan tarttunut. Olin todella yllättynyt miten paljon kauppoja siellä oli. Vaateliikkeitä eniten, mutta myös koru-, kauneus ja jopa lelu kauppoja!
Palasimme Kings Grossille jossa kokoonnuimme ja menimme yhdessä syömään. Ruan jälkeen suuntana oli Itä-Lontoo, jossa tapasimme minun ja siskoni lapsuuden ystävän Annin (joka esim. laittoi hiukseni ja meikkini wanhojen tansseihin!). Hän on noin vuoden asunut Lontoossa joten oli todella mukava nähdä taas! Kokoonnuimme The Last Tuestay Society -baariin (vaikka veljeni on vielä alaikäinen, hän ei juonut mitään joten kukaan ei myöskään kysynyt häneltä henkkareita). Vaihdoimme kuulumisia hyvän tovin kunnes Annin piti lähteä ja me jatkoimme matkaamme vielä Millenium Bridgelle katselemaan maisemia.

Torstaina oli lähtö, mutta lentomme lähti vasta 19:30, joten jätimme laukut hotellille huoneiden luovutuksen jälkeen. Kävimme vielä muutaman nähtävyyden ja kaupan katsomassa jonka jälkeen haimme laukut ja suuntasimme kohti Heatrowta. Lentomme hieman myöhästyi ja lopulta olimme suomessa noin puolenyön aikoihin. Hieman ennen kahta pääsimme lähtemään Helsinki-Vantaalta. Kotimatka oli hiljainen ja unelias, mutta onneksi valoisa. Olihan jo Juhannusaatto! 7:30 saavuimme viimein tuttuun pihaan ja nopeiden "Hei tervetuloa takaisin!" toivotusten jälkeen menimme nukkumaan. Juhannus menikin sitten kirjaimellisesti nukkuen, seuraavan kerran heräsin puoli kahdeksalta illalla